XXI Warsztaty

XXI Warsztaty Matematyczne
pod hasłem: “Matematyka OCZKIEM w głowie”


odbyły się w sobotę 9 kwietnia 2016r.
w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr II im. Marii Konopnickiej, Opole ul. Kazimierza Pułaskiego 3.
w godzinach 900 – do ok. 14.

Harmonogram Warsztatów:

od 815 rejestracja uczestników
900-910 Inauguracja
915-1030 I sesja warsztatów
1045-1200 II sesja warsztatów po niej przerwa “kawowo-herbaciana” z niespodzianką z okazji 15-lecia istnienia Oddziału
1230-1345 III sesja warsztatów
1350 Walne Zebranie członków Opolskiego Oddziału SNM

 


 

Odbyły się następujące zajęcia (podajemy też streszczenia warsztatów podane przez prowadzących):

Skróty “oczywiste”: WP – wszystkie poziomy, NZ – nauczanie zintegrowane, SP – szkoła podstawowa, G – gimnazjum, PG – ponadgimnazjalne.

1. Blanka Plata – “Kółko, oczko i biżuteria” SP i G
“Po co mi ta matematyka?” Warsztaty mogą być jedną z wielu odpowiedzi na to pytanie. Przy pomocy geometrii wykonamy bransoletkę lub zawieszkę. Pomysł na ciekawe zajęcia techniczne, artystyczne, pozalekcyjne i przy okazji zaciekawienie elementami matematyki.

2. Barbara Pfützner – “Jeden element, wiele możliwości” Poziom: SP i G
W oparciu o zaprojektowany na zajęciach element spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jak go wykorzystać( lub zmodyfikować) do budowy wielościanów.

3. Monika Sawicka – ” Gra terenowa na matematyce w klasach I – III” Poziom: NZ

4. Monika Sawicka – “Zadania tekstowe – to czysta przyjemność” Poziom: NZ
Łamigłówki rozwijające umiejętności dedukcyjne i czytania ze zrozumieniem.

5. Agata Knysz – “Gry matematyczne na I etapie kształcenia.” Poziom: NZ
Gry matematyczne w klasach 1-3 szkoły podstawowej pomagają w zapamiętywaniu tabliczki mnożenia, wykonywaniu działań w pamięci, zaciekawiają i pobudzaj myślenie strategiczne. Przedstawione zostaną gry karciane, z użyciem kostek, i inne.

6. Agata Knysz – “Co zrobić z klasą 6 po sprawdzianie? – gry matematyczne.” Poziom: SP
Wielu nauczycieli zadaje sobie to pytanie. Co zrobić jak już materiał jest przerobiony, uczniom się nie chce? Dobrą alternatywą są gry. Gry matematyczne urozmaicają czas matematyki uczniom. Za ich pomocą możemy w niebagatelny sposób wprowadzić, a także utrwalić i powtórzyć materiał potrzebny uczniom w dalszej nauce.

7. Joanna Świercz – “Matma Inaczej” Poziom: SP i G
Podczas warsztatu mam zamiar pokazać uczestnikom metody i narzędzia jakie stosuję na co dzień, aby uatrakcyjnić prowadzone przeze mnie lekcje matematyki. Będziemy pracować m.in. metodą stacji zadaniowych. Na konkretnych przykładach pokażę jak stosuję przygotowane z uczniami gry planszowe, jak wykorzystuję labirynty matematyczne. Nie zabraknie również matematycznych gier hazardowych tj. Bingo, kółko – krzyżyk, czy gier prowadzonych z wykorzystaniem kostek. Zagramy w dobrze znana wszystkim grę ZGADNIJ KTO TO, ale “zabarwioną” matematycznie. Spotkanie zakończy zabawa z QR kodami. (byłoby mi miło gdyby uczestnicy mieli ze sobą smartfony – ale nie jest to wymagane).

8. Ewelina Jantos – “Nowe pomysły na ciekawe lekcje powtórzeniowe ” Poziom: SP i G
Proponuję kilka nowych pomysłów na niebanalne lekcje powtórzeniowe, które nie muszą być nudne i żmudne. Zajęcia przeznaczone są zarówno dla nauczycieli szkół podstawowych jak i gimnazjalnych. Zapraszam również do dyskusji nad przydatnością zaprezentowanych metod aktywizujących na ciekawą formę powtórzenia wiadomości.

9. Ewa Jarawka – “Jak kreatywnie prowadzić lekcje geometrii – czyli magiczne składanki” poziom: SP i G
Podczas zajęć uczestnicy wykonają proste pomoce pomagające rozwijać wyobraźnię przestrzenną i wzbogacające ich warsztat pracy (zajęcia nie dotyczą origami) będą to składanki, które po rozłożeniu można płaskie włożyć za okładkę podręcznika lub zeszytu przedmiotowego. Takie składanki mogą wykonać i wykorzystywać już uczniowie szkoły podstawowej.

10. Agata Hoffmann – “3 razy 7, czyli 5 na 9 opowiadań o trójkątach” poziom: SP i G
Pomysł na zajęcia zrodził się, gdy otrzymałam pewną pięknie wykonaną grę. Okazało się, że bazując na materiale, który wykorzystywała gra można przeprowadzić ciekawe rozumowania. Jakie? Tym będziemy zajmowali się na zajęciach!

11. Agata Hoffmann – “21 klocków i co dalej” poziom: NZ

12. Janek Baranowski (Oficyna Edukacyjna*Krzysztof Pazdro) – “Sześcian, ostrosłupy i gra wyobraźni” poziom: G i PG
Porozmawiamy o objętościach i możliwości podziału sześcianu na różne ostrosłupy. Spróbujemy wyobrazić sobie wielościany, związki między nimi, podstawowe własności.

13. Janek Baranowski (Oficyna Edukacyjna*Krzysztof Pazdro) – “Geometria przestrzenna przed maturą” poziom: PG
Z wyobraźnią przestrzenną bywa różnie, więc zdarzają się problemy. Pokażę kilka zadań, podobnych do tych, jakich można się spodziewać na maturze. Znajdziemy różne rozumowania i sposoby rozwiązania, zastanowimy się też nad tym, co to jest dobry rysunek.

14. Piotr Pawlikowski – “Modele ramkowe” poziom: G i PG
Podczas zajęć nauczymy się jak bez kleju wykonać atrakcyjne modele wielościanów z odpowiednio ponacinanych ramek. Spróbujemy się im przyjrzeć i co nieco zobaczyć.

15. Waldemar Górski – “Zadania na rozumowanie i argumentację” poziom: G i PG
Matematyka szkolna “żyje” z rozwiązywania zadań. Na przykładzie kilkunastu zadań (raczej nieco innych niż w podręcznikach) porozmawiamy o prowadzeniu i zapisywaniu rozumowań. Powiemy o różnicach między prawdziwymi zadaniami na dowodzenie, a “podróbkami”. Określimy, które z zadań mogą być adresowane do przeciętnego ucznia (gimnazjum/liceum), a które do zdolniejszych. I, mam nadzieję, chwilę podyskutujemy o potrzebie rozwiązywania takich zadań już w gimnazjum. Wszystkie zaproponowane zadania są dostępne dla gimnazjalistów.

16. dr Julian Kuklewski, Sylwia Tupko – “Modelowanie pojęć i zadań matematycznych” poziom: PG (?)

17. Michał Nowik – “Matematyka na planszy” poziom: G i PG
Matematyczne gry planszowe i karciane dla szkoły ponadgimnazjalnej i gimnazjum. Czy zadanie matematyczne można przenieść na planszę? Nie od dziś wiadomo, że matematyka uchodzi za przedmiot nielubiany w szkole przez większość uczniów. Traktowana jest jako dziedzina nieprzydatna w codziennym życiu, zło konieczne, przez które trzeba przejść, by zakończyć pewien etap edukacji pomyślnie zdanym egzaminem maturalnym. Czy możemy jakoś to zmienić? Oczywiście TAK! A jak sprawić, by matematyka przestała się kojarzyć z nudnymi lekcjami i liczbami, czy nieprzydatnymi i niezrozumiałymi symbolami? Matematyka na planszy może być na to odpowiedzią!

18. Elżbieta Kwak (Operon) – “Podsumowanie wyników próbnej matury z Operonem w województwie opolskim – matematyka.” poziom: PG