Opolski Oddział Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
serdecznie zaprasza
nauczycieli matematyki i nauczania wczesnoszkolnego
na XXV Wojewódzkie Warsztaty SNM pod hasłem „20 lat minęło …”
Termin: 26 marca 2021r., godz.900-1240
Miejsce: Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr IX w Opolu, ul. Oleska 68
Zapraszamy na warsztaty, które planowaliśmy w listopadzie ub. roku. W ramach spotkania odbędą się wykłady prowadzone przez czynnych nauczycieli matematyki i edukacji wczesnoszkolnej.
Rejestracja
- przez Internet – zgłoszenia zamknięte.
- w dniu warsztatów do godz. 9:00
Opłaty – przeznaczone na pokrycie kosztów organizacji (materiały warsztatowe, poczęstunek)
- 25 zł – w przypadku płatności przelewem na konto (prosimy o przedstawienie w dniu warsztatów potwierdzenia wpłaty)
Dane do wpłaty na numer rachunku bankowego Oddziału Opolskiego SNM: Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, ul. Legionów 25, 43-300 Bielsko-Biała
Numer konta bankowego: 45 1560 1023 2102 0044 3591 0006
tytułem: XXV Warsztaty SNM Opole nazwisko i imię uczestnika
- 30 zł – wpłata gotówkowa w dniu warsztatów.
Studentom i członkom SNM (z opłaconą składką za rok 2021) przysługuje zniżka – opłata 10 zł.
Zaświadczenia
Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o aktywnym udziale w warsztatach.
Program ramowy spotkania (uwaga zmiana):
820-855 | Rejestracja | |
900-1000 | I sesja warsztatowa | |
1015-1115 | II sesja warsztatowa | |
1115-1140 | przerwa na kawę, torcik i pogaduchy | |
1140-1240 | III sesja warsztatowa | |
1250 | Walne Zebranie członków Opolskiego Oddziału SNM
|
Propozycje zajęć warsztatowych (wersja aktualizowana):
- Jolanta Brudniak (nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance)– “Fantasmagorie matematyczne”, naturalne metody nauczania matematyki z C. Freinetem – poziom: NW
Opis: W czasie odkrywania „mocy matematycznych” wśród moich uczniów stosuję różnorodne aktywne metody pracy oparte na naturalnych metodach nauczania zaczerpniętych z pedagogiki francuskiego pedagoga Celestyna Freineta oraz własne, sprawdzone pomysły i rozwiązania. Moi uczniowie są współorganizatorami zajęć, są twórcami i realizatorami. Taki sposób pracy wywołuje pozytywne emocje, które warunkują freinetowskie tworzenie, przeżywanie, odczuwanie, doświadczanie, poszukiwanie i odkrywanie. Sprawności, fiszki poszukujące i autokorektywne, naturalne liczydła okolicznościowe, fiszki spinaczowe i inne elementy mojej codziennej pracy uatrakcyjniają proces nauczania matematyki, a korzystanie w trakcie zajęć z przykładów życia codziennego oraz uczenie dostrzegania matematyki w otaczającym świecie rozwija praktyczne umiejętności uczniów i zaspokaja ich naturalną ciekawość. Pragnę uczestników spotkania „zarazić freinetowskim” podejściem do nauczania, nie tylko matematyki.” - Piotr Pawlikowski – “Co mieszka w sześcianie” – poziom: PP (choć w SP także przydatne)
Podczas zajęć spróbujemy zajrzeć do wnętrza sześcianu, by przekonać się co może w nim „mieszkać”. Poćwiczymy nieco swoją wyobraźnię przestrzenną, rozwiążemy kilka zadań/problemów. Serdecznie zapraszam na wędrówkę po świecie wielościanów. - Tomasz Szwed -”Budowanie wiedzy matematycznej uczniów” – poziom: WP
Opis: Opowiem o rodzajach wiedzy oraz o sposobach jej zdobywania. Pokaże zależności i powiązania między wiedzą, mądrością i wyobraźnią. Podstawą rozważań będę treści matematyczne. Wykład przeznaczony dla wszystkich chcących się uczyć. - Ryszard Pagacz – „20 dowodów twierdzenia o dwusiecznej” poziom: PP
- Ewelina Jantos – „Interaktywne notatki, żeby zeszyt z matematyki nie był nudny” poziom: SP
- Blanka Plata – „Geometria łapaczy snów” – poziom: WP
- Jolanta Wysocka (nauczycielka matematyki w SP nr 16 w Tarnowskich Górach, członek grupy roboczej MathVegas SNM), “Wykorzystanie gier „stolikowych”.” Poziom: SP
Opis: Zaprezentuję gry, które można kupić w różnych wydawnictwach, takie które wykorzystać nie tylko podczas lekcji matematyki, ale także na zajęciach dodatkowych lub na godzinie z wychowawcą. Będą to gry nie tylko typowo matematyczne czy ćwiczące widzenie przestrzenne, ale także wymagające opracowania strategii, spostrzegawczości oraz kooperacyjne – wymagające współpracy całej grupy. W jakie gry zagramy zależy od ilości uczestników na warsztatach - Karol Sieńkowski – “Soroban. Konteksty, teoria i trochę praktyki.” – Podczas spotkania przybliżona zostanie uczestnikom japońska metoda obliczeń na sorobanie-Ishido-Shiki. Omówione zostaną konteksty towarzyszące edukacji sorobanowej w Japonii oraz nieco teorii. Druga część zajęć przyjmie formę warsztatową, uczestnicy spróbują rachowania na sorobanie. poziom: WP
- Ewa Jarawka – “Geometria przez zginanie” – poziom: SP(7 i 8)+PP.
Opis: Na zajęciach będą ćwiczenia manualne przygotowujące do konstrukcji geometrycznych. Wspomagają one uczniów na drodze odkrywania własności symetralnej i dwusiecznej. Następnie wykorzystując tak zdobyte informacje pomagają odkrywać jak kreślić okręgi opisane na trójkątach/wielokątach oraz okręgi wpisane w trójkąt/wielokąt. Takie ćwiczenia w praktyczny sposób prowadzą do uzasadnienia poprawności konstrukcji wymienionych obiektów. - Ksenia Erdmann – “ESCAPE ROOM na matematyce”. – poziom WP
Opis: W trakcie warsztatów przedstawimy ideę escape roomu i podzielimy się pomysłami na formułowanie zadań/zagadek. W pierwszej części zajęć uczestnicy i uczestniczki wcielą się w rolę uczniów i wspólnie spróbują zdobyć kod do tajemniczej skrzyni. W drugiej opowiemy, jak zorganizować tę formę pracy na lekcjach, omówimy typy zastosowanych zagadek i podzielimy się autorskimi scenariuszami z mnóstwem inspiracji. - Magdalena Glac “Uczę się bawiąc … i bawię się ucząc”. – poziom: SP
Opis: Na zajęciach pokażę kilka ćwiczeń, łamigłówek, gier i zabaw, które można wykorzystać na lekcjach matematyki lub zajęciach dodatkowych. Często mozolne obliczenia, karty pracy i kolejne przykłady rozwiązywane w zeszycie można zastąpić inną aktywnością, bardziej atrakcyjną dla ucznia i angażującą go w stu procentach. Uczenie się staje się przyjemnością, gdy uczymy się przez zabawę, a zabawa zyskuje na wartości jeśli ma edukacyjny wymiar. Na warsztatach postaram się pokazać, że zabawa i nauka matematyki świetnie się wzajemnie uzupełniają. - Zdzisława Szkotak – Trójkąty i czworokąty w szkole podstawowej. – poziom: SP
Opis: Podczas zajęć chciałabym zaprezentować swoje pomoce, które wykorzystuję w pracy z uczniami. Podzielić się spostrzeżeniami na temat znajomości przez uczniów czworokątów i trójkątów, a także rozumienia przez nich takich pojęć jak: długość i pole. - Ryszard Pagacz – „ 50 lat Małej Olimpiady Matematycznej ku czci Stanisława Zielenia” poziom:PP
Objaśnienia skrótów:
NW – klasy 1-3 szkoły podstawowej
SP – klasy 4-8 szkoły podstawowej
PP – szkoły ponadpodstawowe
WP – wszystkie poziomy