OPISY WARSZTATÓWOPISY WARSZTATÓW
EW (edukacja wczesnoszkolna)
SP (szkoła podstawowa klasy IV-VI)
PP (szkoła ponadpodstawowa/ponadgimnazjalna)
- Krystyna Dąbek, [EW], “Kreacja problemu zadania warstwowego jako przykład rozwojowej sytuacji edukacyjnej”
Praktyczne rozwiązania, zadania warstwowe jako sposób na zrozumienie problemu, konstruowanie zadań o strukturze warstwowej, model, zastosowanie na edukacji matematycznej. - Agnieszka Ogiegło, [EW], “Metody aktywizujące w edukacji wczesnoszkolnej.”
Jeśli lubisz pracować bez podręczników, szukasz ciekawych rozwiązań, a Twoi uczniowie lubią grywalizację. Zapraszam na warsztaty w czasie których pokażę pomysły na ćwiczenie sprawności rachunkowej. W czasie spotkania zagramy w gry z wykorzystaniem kostek, spinnerów, kubków, keno i innych pomocy dydaktycznych. Warsztat skierowany jest do nauczycielek i nauczycieli klas 1- 3. - Agnieszka Ogiegło, [EW], “Photon robot do zadań specjalnych.”
Photon to wyjątkowo sympatyczny robot, który świetnie dogaduje się z małymi dziećmi i będzie świetnym uzupełnieniem każdej lekcji. W czasie warsztatów dowiesz się o możliwościach Photonów, interfejsach programowania oraz specyfice pracy z nimi w klasie. Odpowiemy na pytanie, jak za pomocą robota możemy zintegrować zespół. Uczestnicy zostaną podzieleni na drużyny i wraz z robotem Photonem wezmą udział w zabawach, aktywnościach integrujących grupę. Przygotujemy robotyczną grę planszową z wykorzystaniem stacji zadaniowych, którą można wykorzystać na każdej edukacji. Zaprezentuję swoje scenariusze zajęć, oraz innowację pedagogiczną, którą realizuję w swojej szkole od dwóch lat. - Blanka Plata, [EW,SP,PP], “Geometryczne mandale”
Na warsztatach zrobimy piękne mandale wyczarowane z włóczki, osadzone na drewnianych stelażach. Pokażę prostą wersję dla uczniów szkoły podstawowej. Wzory mogą posłużyć do zabawy z własnościami figur geometrycznych. Uczniowie będą rozwijać zdolności manualne. - Ewelina Jantos [SP], „Matematyczna codzienność szkolna – wybrane problemy dydaktyczne ze szkoły podstawowej”
Często nam – nauczycielom zdarza się zaobserwować dziwne sytuacje w klasie szkolnej, kiedy to mówiąc do uczniów prostym językiem, przekazując polecenia, otrzymujemy zadziwiająco różne efekty. Dlaczego tak się dzieje? Młodsi uczniowie funkcjonują na wysokim stopniu dosłowności i wymagają odniesień do konkretów. Na spotkaniu będzie okazja do wymiany doświadczeń na tym polu. Przekażę również ciekawe pomysły na to, by zeszyt z matematyki nie był nudny, czyli trochę o interaktywnych notatkach. - Krzysztof Oleś, [SP,PP] “Co ma do tego prawo Ohma?”
W trakcie warsztatów spróbujemy uświadomić sobie, że pozornie banalne układanki mogą prowadzić do poważnych problemów z zaskakującymi rozwiązaniami. Co łączy tangramy z obwodami elektrycznymi? Liczby 1, 2, 3 z pewną niemożnością? Grafy z klockami? Może uda nam się wspólnie odpowiedzieć na te pytania. - Adam Makowski, [PP], “Kuferek matematyczny – jak zainteresować ucznia matematyką”
Podczas zajęć poznasz wiele ciekawostek ze świata matematyki i logiki, które nie są powszechnie znane. Dowiesz się co ciekawego skrywa ułamek 1/7 oraz liczba 153, odkryjemy jak duża jest liczba 2^50, ile waży milion i w jaki sposób skręca pociąg. Przybliżę również kilka paradoksów, sofizmatów i problemów logicznych. Zapraszam, bo warto wiedzieć więcej. - Agnieszka Makowczyńska [EW, SP], “Nienudne sposoby na nudne powtórki – Matematyczne Biuro Śledcze.”
W uczeniu matematyki łatwo popaść w rutynę, przecież wszyscy wiedzą, że podstawą nauki jest rozwiązywanie zadań. Jednak to, co jest tak pomocne w nauce, często bywa dla uczniów również nużące. Zadania typu Matematyczne Biuro Śledcze sprawiają, że nudne powtórki mogą być atrakcyjne. Zagadka detektywistyczna, do rozwiązania której prowadzą wskazówki ukryte w zadaniach matematycznych, to alternatywa dla zwykłego rozwiązywania zadań. W czasie warsztatów uczestnicy zostaną zapoznani z kilkoma przykładami Matematycznego Biura Śledczego. Poznają różne typy zadań, za pomocą których można kodować wskazówki, oraz będą mogli przymierzyć się do skonstruowania własnego zadania. - Zdzisława Szkotak [SP] “Trójkąty i czworokąty w szkole podstawowej”
Podczas zajęć chciałabym zaprezentować swoje pomoce, które wykorzystuję w pracy z uczniami. Podzielić się spostrzeżeniami na temat znajomości przez uczniów czworokątów i trójkątów a także rozumienia przez nich takich pojęć jak długość i pole.
- Piotr Pawlikowski, [PP], “Dodaj do ulubionych”
Podczas zajęć podzielę się moimi ulubionymi zadaniami. Niektóre z nich to łamigłówki, inne można wykorzystać podczas „zwyczajnych” lekcji matematyki w liceum (choć większość da się też wykorzystać w starszych klasach szkoły podstawowej). - Joanna Świercz, [SP], “Jak przygotować i nie zwariować. Kilka skutecznych patentów od Matmainaczej na egzamin ósmoklasisty.”
Przygotowania do egzaminu ósmoklasisty to nie lada wyzwanie dla nauczyciela matematyki. Po pierwsze trzeba umiejętnie poruszać się pomiędzy podstawą programową, a wymaganiami egzaminacyjnymi. Po drugie na co dzień mierzymy się z brakiem motywacji ze strony uczniów i ogromnymi oczekiwaniami rodziców. Kolejnym wyzwaniem jest edukacja włączająca i indywidualizacja podejścia. Podczas spotkania pokażę kilka sprawdzonych pomysłów, jak przygotowywać i nie zwariować. Oczywiście, jak za każdym razem podczas spotkań z Matmainaczej, nie zabraknie zabawy i technologii. - Justyna Klimczyk, [SP], “Matematyczne stacje zadaniowe – czyli jak zaktywizować uczniów na lekcji?”
Od lat stosuje się w edukacji metody aktywizujące, które bez wątpienia zwiększają skuteczność nauczania. Zajęcia stają się bardziej atrakcyjne dla ucznia, zwiększają jego zainteresowanie i zaangażowanie, wzbudzają ciekawość. Jedną z takich metod są stacje zadaniowe, które świetnie sprawdzą się w chwili powtórzenia i podsumowaniu określonej partii materiału. Ta metoda nie tylko angażuje wszystkich uczniów, ale dodatkowo pozwala każdemu z nich pracować w swoim tempie. Jeśli dodatkowo „wyciągniemy” ucznia z ławki, a nawet więcej – z klasy lub z budynku szkoły, mamy gwarancję, że w tych nietypowych warunkach uczeń będzie funkcjonował zupełnie inaczej. Czy to nie fantastyczna perspektywa? Przyjdź i przekonaj się sam! - Ryszard Pagacz [PP] “Trójkąt i jego pole”
Inspiracją do tematu jest zadanie 8 na maturze 2021 na poziom rozszerzony. Pokaże jak można sobie radzić z zadaniami tego typu tylko odrobinę trudniejszymi. - Maria Romanowska, [PP], “Jak uniknąć błędów najczęściej popełnianych przez uczniów na egzaminie maturalnym z matematyki?”
Podczas warsztatów przedstawię najczęściej popełniane błędy przez maturzystów. Punktem wyjścia będzie dla mnie analiza przeprowadzonych przeze mnie dotychczas próbnych egzaminów maturalnym na poziomie podstawowym i rozszerzonym pisanych w formule Matura 2023. Nie zabraknie również wskazówek jak tych błędów unikać. - Paulina Miś, [PP] “Jak sprawić, aby każdy zdał maturę z matematyki?”
Jakie są powody tego, że co roku niemal 20% uczniów nie zdaje matury z matematyki? Co może pomóc uczniom w zdaniu matury? Na wykładzie omówione zostaną konkretne wskazówki gotowe do zastosowania. Rady te pomogły już dziesiątkom tysięcy osób w zdaniu matury z matematyki – nawet, gdy podchodzili do matury po kilkunastu latach od ukończenia szkoły. Obecni otrzymają również ode mnie w prezencie materiały, które pomogą im w przygotowaniu uczniów do matury.