RAMOWY PROGRAM
8:15 | Rejestracja |
9:00 | Krótkie powitanie |
9:15-10:30 | I sesja warsztatowa* |
11:00-12:15 | II sesja warsztatowa |
12:30-13:30 | III sesja warsztatowa |
*po niej przerwa ”kawowo-herbaciana”
ZAJĘCIA ODBĘDĄ SIĘ W NASTĘPUJĄCYCH SALACH
sala numer | 15 | 23 | 25 | 27 | 37 |
9:15-10:30 | 6 | 10 | 2 | 1 | |
11:00-12:15 | 7 | 8 | 2 | 11 | 5 |
12:30-13:30 | 3 | 9 | 6 | 12 | 4 |
OPISY WARSZTATÓWOPISY WARSZTATÓW
EW (edukacja wczesnoszkolna)
SP (szkoła podstawowa klasy IV-VI)
PP (szkoła ponadpodstawowa/ponadgimnazjalna)
- Jolanta Brudniak, [EW, SP], “Tu jestem, nie widzisz mnie?”– geometryczna przestrzeń wokół nas !?Ach, te figury geometryczne – pragnę WAS zaprosić na wspólne poszukiwanie geometrii w tej bliskiej i dalszej przestrzeni. Zachęcić do doświadczania z fiszką poszukującą niezwykłych odkryć świata figur, który jest tuż obok, w zasięgu ręki. Odszukać, dotknąć, pomierzyć, odczuć ich piękno.
- Barbara Dubiecka-Kruk, [EW, SP], “Proste triki na fajne lekcje matematyki”
Podczas zajęć uczestnicy otrzymają przykłady konkretnych ćwiczeń w atrakcyjny sposób rozwijających kompetencje matematyczne uczniów, poznają proste pomoce dydaktyczne wzbogacające warsztat pracy nauczyciela, doświadczą sposobów zwiększenia zaangażowania uczniów i zobaczą jak można w łatwy sposób sprawić by lekcje matematyki były przygodą w świecie królowej nauk. - Agata Knysz, [SP], “Geometria ukryta w kartce papieru.”
Karta papieru to nieograniczone możliwości. Jak złożyć kartkę aby powstał trójkąt równoboczny, a jak aby powstał pięciokąt foremny i czy można z jednej kartki stworzyć graniastosłup prawidłowy trójkątny? Czy można narysować kształt koła poprzez zginanie? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi na warsztatach. - Jolanta Kopij [EW, SP], „Aktywna lekcja matematyki – czyli sprawdzone pomysły na zajęcia (także rewalidację)
Czy wykorzystywaliście Państwo na swoich lekcjach: rolki po papierze toaletowym, plastikowe nakrętki, wachlarz, zdekompletowane karty do gry? Jeśli nie to zapraszam na warsztaty podczas których zaprezentuję swoje pomysły na wykorzystanie tych rekwizytów jako pomocy dydaktycznych. Zastanowimy się: czy dyktando biegane ma sens na matematyce? A przeprowadzony wśród Państwa szeptany konkurs z tabliczki mnożenia może będzie inspiracją w przyszłorocznym Dniu Tabliczki Mnożenia. - Zofia Majerska, [SP, PP] “Matematycznie zadziwiająco proste, a bardzo użyteczne.”
W czasie warsztatów każdy uczestnik otrzyma niezbędne materiały i wykona pracę, którą będzie mógł wykorzystać do realizacji wielu tematów lekcji matematyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. W prezentacji multimedialnej przedstawię tematy z podstawy programowej, do realizacji których można wykorzystać prosty środek dydaktyczny przedstawiony podczas warsztatów. - Tomasz Masłowski, Piotr Nodzyński, [SP], “Matematyczne gwiazdki”
Myślenie matematyczne wymaga aktywności wszystkich obszarów inteligencji dziecka. W wielu tradycyjnych podręcznikach i metodach nauczania eksponuje się myślenie symboliczne kosztem innych rodzajów myślenia. Matematykę szkolną postrzegano jako coś z zewnątrz, czego nauczyć się trzeba poprzez symbole, reguły i formuły, nie zaś jako coś, co – oczywiście przy pomocy nauczyciela – przetwarzać należy i tworzyć samemu. Czy wiesz, co oznacza gwiazdka przy numerze zadania? W wielu podręcznikach matematyki i matematycznych zbiorach zadań wyróżnia się w ten sposób zadania o podwyższonym stopniu trudności. „Matematyczne gwiazdki” to zbiór właśnie takich zadań. Ale nie tylko takich. Są tu też zadania niezbyt trudne, ale nietypowe i wymagające pomysłowości, zadania nieszablonowe, wychodzące poza schematy i algorytmy, zadania wymagające zastanowienia lub weryfikacji pierwszych pomysłów. Do ich rozwiązywania wystarczą wiedza i umiejętności z klas 5–6 szkoły podstawowej, ale i starsi uczniowie, zainteresowani matematyką lub przygotowujący się do konkursów matematycznych, znajdą tu wyzwania dla siebie. Możesz te zadania rozwiązywać samodzielnie lub na kółku matematycznym. - Tomasz Masłowski, Piotr Nodzyński, [PP], “Stara matura po nowemu, czy nowa matura po staremu?”
Przedstawienie nowych typów zadań z którymi mogą się spotkać uczniowie na egzaminie maturalnym. Omówienie pomocy z których można korzystać uczeń na maturze z matematyki. Przedstawienie podstawowych terminów i informacji dotyczących matury z matematyki w roku 2023. Omówienie zmian w kształcie arkuszy maturalnych z matematyki podstawowej i rozszerzonej w roku 2023. Przedstawienie informacji na temat oferty wydawniczej Aksjomatu Toruń. - Piotr Pawlikowski, Tomasz Szwed, [PP], “Matura z matematyki na poziomie podstawowym od 2023 r. (znowu) po nowemu.”
Czego możemy spodziewać się na maturze z matematyki na poziomie podstawowym? Jak przygotować do niej naszych uczniów? Podczas spotkania omówimy najważniejsze zmiany maturalne na tym poziomie. Zaproponujemy też różne autorskie publikacje przydatne w przygotowaniu naszych uczniów do egzaminu. Postaramy się również zebrać od uczestników naszych warsztatów pomysły na pracę z uczniami, wszystko bowiem wskazuje na to, że matura 2023 będzie inna i trudniejsza. - Ryszard Pagacz, Tomasz Szwed, [PP], “Matura z matematyki na poziomie rozszerzonym od 2023 r. Czy jest powód do obaw?”
Czego możemy spodziewać się na maturze z matematyki na poziomie rozszerzonym? Jak przygotować do niej naszych uczniów? Podczas spotkania omówimy najważniejsze zmiany maturalne. Zaproponujemy też różne autorskie publikacje przydatne w przygotowaniu naszych uczniów do tego niełatwego egzaminu. Spróbujemy też udowodnić pewne powiedzenie przypisywane Prof. Słupeckiemu, że jakość pracy w szkole zależy od jakości zadań egzaminacyjnych. - Maria Romanowska, [PP], “Nowe typy zadań na maturze 2023 z matematyki.”
Na zajęciach omówione zostaną nowe rodzaje zadań, które będą obowiązywać na egzaminie maturalnym 2023. Przedstawione zostaną także dowody algebraiczne i geometryczne oraz diagnozy. - Joanna Świercz, [EW, SP], “Gra! Zabawa! Nauka! Warsztaty matematyczne z Kartami Grabowskiego.”
Podczas praktycznych warsztatów każdy z uczestników pozna Karty Grabowskiego i dowie się, jak wykorzystać je na lekcjach, zajęciach dodatkowych, czy w świetlicy. W ramach warsztatów zaprezentujemy zarówno ogólną metodykę pracy z Kartami w szkole, jak i kilka sprawdzonych gier o zróżnicowanym stopniu trudności. Uczestnicy będą mieli okazję wcielić się w rolę uczniów, bawić się matematyką, a także poznać Karty Grabowskiego Tabliczka Mnożenia i Dodawanie i odejmowanie. - Joanna Świercz, [SP], “Matmainaczej, czyli sprawdzone sztuczki, które działają.”
Po 20 latach pracy mogę powiedzieć z całą pewnością, że wypracowałam metody, opracowałam gry i własne pomoce, które działają na kolejnych już pokoleniach moich uczniów. Podczas warsztatów podzielę się właśnie tymi metodami, zagram z uczestnikami w te gry i pokażę wykorzystywane pomoce. Kolejne spotkanie z Matmainaczej.pl.
Swój udział zapowiedzieli przedstawiciele następujących wydawnictw:
- Wydawnictwo Nowik
- Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro
- Wydawnictwo Aksjomat Toruń
- Nowa Era
- Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
- WSiP