IX Warsztaty Matematyczne
odbyły się w sobotę 4 czerwca 2005r.
w Zespole Szkół Mechanicznych w Opolu
w godzinach 9-14.
Ramowy program spotkania:
od 820 | rejestracja uczestników | |
900-1000 | dwa równoległe wykłady | |
1015-1130 | I sesja warsztatów | po niej przerwa “kawowo-herbaciana” |
1200-1315 | II sesja warsztatów |
Odbyły się następujące zajęcie:
Wykłady (równolegle do wyboru):
A. Roman Gawron: Prawa nauczyciela w kontaktach z uczniem i jego rodzicami.
B. Tomasz Szwed : O planowaniu wynikowym
Warsztaty:
Wszystkie poziomy
1. Roman Gawron: Prawa ucznia a jego obowiązki szkolne. Lekcja otwarta
2. Tomasz Szwed : Pomiar dydaktyczny dla zwykłych śmiertelników.
3. Barbara Pfützner : Sześcienne niespodzianki Heinz’a Strobla. Jest to warsztat origami – dla każdego.
4. Jan Baranowski: Geometryczne niespodzianki. Czy masz geometryczną wyobraźnię?
Opis: Figur gięcie i cięcie. Wyobraźnia potrzebna jest nie tylko do rozwiązywania problemów przestrzennych. Proste zagadnienia płaskie też mogą być wyzwaniem. Każdy uczestnik warsztatów otrzyma niepublikowane, oryginalne materiały, które przydadzą się do pracy z uczniami.
5. Jan Baranowski: Kształtowanie wyobraźni przestrzennej uczniów.
Szkoła podstawowa
6. Bożena Ujma:Interpretacja opinii PPPP – metodyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w nauczaniu matematyki.
7. Hanna Kołodziej : Ułamki dziesiętne dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi.
Szkoła podstawowa i gimnazjum
8. Zdzisława Paludkiewicz: Rozwijanie myślenia matematycznego przez rozwiązywanie zadań.
9. Joanna Stasch: Efektowne wyszywanki dla początkujących (uczestnicy tego warsztatu muszą sobie przynieść przyrzady geometryczne – cyrkiel, linijkę, kątomierz….)
10. Krystyna Dudkiewicz: Matematyka 2001 – nowa jakość. Co czyni nauczyciela atrakcyjnym.
11.Helena Lewicka: Klasówka … Co przed nią i co po niej? (W jaki sposób przygotować do klasówki i jak ją omawiać.)
Gimnazjum
12.Ewelina Jantos: Problemy językowe na lekcjach matematyki
Gimnazjum i ponadgimnazjalne:
13. Jerzy Nowik: Czy zadanie sprawdza to co chcemy sprawdzać, czyli rzecz o trafności zadań z matematyki i konsekwencjach z tego wynikających.
14. Piotr Pawlikowski: Geomertia z programem WinGeom.
Opis: jest to bezpłatna alternatywa do programu Cabri. Omówię zasady pracy z programem i przykłady wykorzystania.
Ponadgimnazjalne:
15. Elżbieta Świda i Marcin Kurczab: Nowa Matura z matematyki w świetle oferty wydawniczej Oficyny Edukacyjnej Krzysztof Pazdro.
16. Zygmunt Pastuszczak: Refleksje po maturze z matematyki. Matura także trochę od kuchni (autor był szefem zespołu egzaminatorów).