XXIX Wojewódzkie Warsztaty Oddziału Opolskiego SNM

9:00 – 9:15Powitanie
9:15 – 10:00Wykład inauguracyjny, Justyna Stanowska-Patera
Lęk przed matematyką okiem nauczyciela matematyki i psychologa
– praktyczne wskazówki
10:00 – 10:15Przerwa
10:15 – 11:15 I-sza sesja warsztatowa
11:15 – 11:45Przerwa kawowa
11:45 – 12:45II-ga sesja warsztatowa
12:45 – 13:00Przerwa kawowa
13:00 – 14:00III-cia sesja warsztatowa

ZGŁOSZENIA

W formularzu zgłoszeniowym znajdziecie państwo informacje na temat opłat za udział w Warsztatach

PROGRAM

Katarzyna Kubiczek, Dobrostan nauczycieli
Cel warsztatu: Stworzenie listy użytecznych i dostępnych w codziennej praktyce działań wspierających dobrostan nauczycieli.

Agnieszka Olszewska, O tym jak przeskakujemy drugi etap nauczania w edukacji elementarnej matematyki i jakie to ma skutki.
W trakcie zajęć zaprezentuje metodykę pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki oparta na progu piątkowym. Opowiem o procesie przekładania doświadczeń na system symboli matematycznych z akcentowaniem fazy budowania reprezentacji ikonicznych wg J. Brunera. Zaprezentuje autorskie rozwiązania wspomagające tworzenie reprezentacji – „obrazów liczb” oraz strategii liczenia opartych na „obrazach liczb”. Sygnalizuję wczesne objawy ryzyka trudności w uczeniu się matematyki i wyjaśnię, na czym polega terapia dziecka z trudnościami w uczeniu się matematyki na różnych etapach edukacyjnych.

Mariola Dabek–Nagacz (SNM); Ocenianie Wspierające i Doceniające w Nauczaniu Matematyki.
Warsztaty są przeznaczone dla nauczycieli matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Celem jest zapoznanie uczestników z metodami oceniania, które promują pozytywne podejście do nauki i motywują uczniów. Podczas szkolenia nauczyciele zdobędą wiedzę na temat lozoi oceniania wspierającego, różnic między ocenianiem tradycyjnym a wspierającym oraz konkretnych technik oceniania stosowanych w nauczaniu matematyki. Dyskusja i wymiana doświadczeń umożliwia podzielenie się własnymi spostrzeżeniami i wyzwaniami. Uczestnicy otrzymają materiały niezbędne do efektywnego wdrożenia nowych metod oceniania w swojej pracy.

Justyna Stanowska–Petera (SNM);  Lek przed matematyka okiem nauczyciela matematyki i psychologa – praktyczne wskazówki. wykład i warsztat 
Podczas wykładu przedstawię Państwu jak definiowany jest w psychologii lęk przed matematyką oraz zaprezentuje najciekawsze wyniki badań psychologicznych, które wiążą się z nim. Postaram się przedstawić rozwiązania, jakie my – nauczyciele matematyki możemy stosować, aby owy lek zmniejszać u naszych uczniów. Następnie zaproszę Państwa do dyskusji i być może uda nam się wspólnie wypracować całkiem nowe rozwiązania.

Warsztat rozpoczniemy dyskusją, która będzie stanowiła domknięcie inauguracyjnego wykładu. Spróbujemy uświadomić sobie czynniki, które są bezpośrednio związane z nami i które mogą przyczyniać się do zwiększenia lęku u naszych uczniów. Następnie w oparciu o prawdziwe narzędzie diagnostyczne do badania lęku przed matematyką stworzymy mini kwestionariusz (3-4 pytania), który pozwoli nam stwierdzić z większym prawdopodobieństwem, czy nasz uczeń boryka się z wysokim lękiem przed matematyką. Zmierzymy się także z kilkoma studiami przypadku i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co my, jako nauczyciele możemy zrobić, aby zmniejszyć lęk przed matematyką u danej osoby. Omówimy też przypadki z Państwa praktyki i wspólnie zastanowimy się nad działaniami, które moglibyśmy podjąć.  

Joanna Świercz, Lekcje powtórzeniowe, dlaczego są takie ważne?
Rola lekcji powtórzeniowych nie powinno być jedynie powtarzanie i utrwalanie materiału
przed sprawdzianem. Powinniśmy je wykorzystywać do podnoszenia motywacji u uczniów
do nauki matematyki. Ich rola powinno być również podnoszenie wiary w umiejętności dzięki
m.in. wykorzystywaniu uczenia rówieśniczego czy stopniowania trudności dostosowanego do potrzeb i umiejętności uczniów. Jeżeli dodamy do tego ruch, to przepis na sukces jest prawie pewny. Podczas spotkania pokażę kilka moich pomysłów, które stosuje podczas lekcji powtórzeniowych (gry, zabawy, matematyczne śledztwa i inne). 

Ksenia Erdmann, ZagrAImy w quizy!
Podczas warsztatów pokażę jak sztuczna inteligencja może wesprzeć nauczyciela w tworzeniu quizów na lekcji i przyśpieszyć pracę. Zaprezentuję nowinki wprowadzone do Quizizz, m. in. możliwość przeprowadzenia gry bez użycia telefonów uczniowskich. Ponadto uczestnicy warsztatów poznają dwie inne aplikacje do tworzenia interaktywnych lekcji: QuestionWell oraz Curipod.

Blanka Plata, Geometryczne guziki.
Na warsztatach zajmiemy się starą sztuką ręcznego szycia guzików. Nasze będą geometryczne! Wykorzystamy igłę, kordonek i naszą wyobraźnię. Tą technikę można wykorzystać nie tylko do zrobienia guzików, ale też np. mandali, łapaczy snów, dekoracji…

Paulina Miś, 5 Niezawodnych metod, które zwiększą efektywność nauki Matematyki u uczniów
Warsztaty są przeznaczone dla nauczycieli matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Na warsztatach pokażę stosunkowo łatwe metody, gotowe do zastosowania od zaraz, które ogromnie zwiększają efektywność nauki u uczniów. Przetestowałam je na tysiącach uczniów. Czasami drobne zmiany, które wprowadzi się do nauki matematyki mogą przynieść wielki efekt – i o takich zmianach porozmawiamy na warsztacie. Pokażę metody, których sama używam tak, aby każdy mógł się zainspirować i wybrać dla siebie te, które również uważa za wartościowe. Dodatkowo każdy uczestnik otrzyma ode mnie opracowane graficznie zmiany w podstawie programowej do matury i egzaminu ósmoklasisty na rok szkolny 2024/2025, aby ułatwić zarówno nauczycielom jak i uczniom przygotowania do tych egzaminów.

Tomasz Szwed, Praktyka egzaminu maturalnego z matematyki w 2025.
Podczas swojego wystąpienia omówię najbardziej istotne kwestie dotyczące egzaminu maturalnego z matematyki. Wspólnie spróbujemy wyjaśnić różne wątpliwości uczniów i nauczycieli spowodowanych “odchudzeniem” podstawy programowej. Na warsztat wezmę poziom podstawowy i rozszerzony.

Piotr Pawlikowski, Papierowe kumiko
Kumiko to tradycyjna japońska technika układania geometrycznych   wzorów z drewnianych listewek bez użycia kleju i gwoździ. Podczas zajęć pokażę jak można ją zaadaptować do wykonywania atrakcyjnych (także matematycznie) wzorów z pasków papieru.

Tomasz Masłowski, Piotr Nodzyński Poszukiwanie reguł i uogólnianie prawidłowości, SP

W opisywanych zagadnieniach chcemy odkryć prawidłowość, według której przebiega opisane zjawisko. Jest to niezwykle ważne, by móc odkryć i opisać prawdziwą istotę danego problemu. Związane z tymi zagadnieniami jest poszukiwanie prawdy, a także dowodzenie, że proponowane przez nas twierdzenia są rzeczywiście prawdziwe i słuszne. Pytanie o co istotnie chodzi w problemie, który nas dotyka i dlaczego takie ma być rozwiązanie powinny towarzyszyć w codziennym życiu każdego z nas. Wyrabianie takich aktywności powinno być zadaniem szkoły. O tym jak rozwijać te ważne umiejętności u uczniów, przedstawimy na kilku ciekawych problemach matematycznych, dając przy tej okazji wskazówki, jak je rozwiązać i przy tej okazji nauczyć się, jak samodzielnie formułować podobne problemy i pytania. Zwracamy uwagę na potrzebę uzasadniania prawdziwości tez w badanych problemach.
 
Tomasz Masłowski, Piotr Nodzyński, Czy zadania maturalne mogą być inspiracją do rozumienia i poznania matematyki? (LIC), PP
 
Uczestnicy spotkania poznają zadania, jak i wyniki matury z matematyki na poziomie podstawowym i rozszerzonym w roku 2024.  Porównamy wymagania maturalne z roku 2024 z tymi,  które będą obowiązywać w roku 2025 oraz przedstawimy zadania, które mogą być inspiracją do zrozumienia matematyki i samodzielnej jej nauki.
 
 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *